××××یک هفته با کانون×××× معرفی کتاب

یک هفته با کانون- استان چهار محال و بختیاری

فرم پیشنهادی طرح­های پژوهشی (بررسی چیستی و چرایی فعالیت معرفی کتاب)

به نام خدا

فرم پیشنهادی طرح­های پژوهشی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 

1- عنوان یا موضوع طرحبررسی چیستی و چرایی فعالیت معرفی کتاب

 

نوع طرح:      بنیادی   ¨       کاربردی  ¨     توسعه ای  ¨

این طرح پژوهشی ، توأمان جنبه­ی کاربردی و توسعه­ای  دارد.

 

2- نام ونام خانوادگی مجریان طرح:  فاطمه محمودی اشکفتکی /  سمیه ویسی

 

3-مشخصات شغلی وتحصیلی مجریان طرح:

 

نام ونام خانوادگی

آخرین مدرک تحصیلی

دانشگاه محل تحصیل

سال اخذ مدرک

محل اشتغال

عنوان شغل

فاطمه محمودی اشکفتکی

لیسانس

کتابداری و علوم اطلاع­رسانی

آزاد همدان

89

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مربی امور فرهنگی

سمیه ویسی

فوق لیسانس

 زبان وادبیات فارسی

آزاد شهرکرد

88-87

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مربی امور فرهنگی

 

4. سابقه­ی فعالیت­های پژوهشی و تألیفات مجریان طرح:

* خانم فاطمه محمودی:   

v    طرّاح و مجری طرح تحقیقی « بررسی میزان هم­پوشانی کتاب­های رده­­­­­ی علوم شش مراکز ­­­­­­استان چهارمحال و بختیاری با کتاب­های علوم مقطع دبستان در سال 88 » زیر نظر دکتر زارعی( استاد دانشگاه آزاد همدان)

v   مجری طرح تحقیقی « بررسی میزان اثرگذاری آموزش افراد بومی در حفظ تنوع زیستی در منطقه­ی گِل­سفید در سال 88-87  »

v    ارائه­ی « طرح پنج ساله­ی توسعه­ی فرهنگی برای فعالیت­های فرهنگی، هنری وادبی  مرکز هفشجان» در قالب پروپوزال

v    طراح و مشارکت در اجرای طرح­های فرهنگی زیر:

- طرح ستاره ای از کویر ( طرح معرفی شخصیت)؛

- طرح جشنواره­ی بهمن، بنفشه، بهار (چهارسال پیاپی)؛

- طرح توسعه­ی کتابخوانی سال­های  90-89 ؛

- طرح نوآوران شعر خوانی (این طرح جزء طرح های برگزیده­ی کشوری بود.)؛

- چاپ چندین مقاله در نشریات داخلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان(5 مقاله).

 

****

* خانم سمیه ویسی:

  -نگارش رساله­ی فوق لیسانس «بازتاب دانش نجومی در دیوان سید حسن غزنوی»، سال 87؛

- نگارش طرح پژوهشی «بررسی ساختارهای پارادوکسیکال درآثارعطار»، سال 85؛

- نگارش طرح پژوهشی«دخالت­های حکمت آمیز فردوسی در مسیر داستان­های شاهنامه»،سال 84؛

- نگارش طرح پژوهشی« تجلی شمس تبریزی در مثنوی مولوی »، سال 83؛

- نگارش طرح پژوهشی«نجوم برای کودکان»، سال 88؛

-  نگارش مقالات متعددتخصصی وچاپ درنشریات، مجلات وفصلنامه­های معتبردانشگاه، سال 81-87؛

- نگارش طرح تحقیقاتی «گیاهان درقرآن»، سال90؛

- نگارش مقالاتی درخصوص قصه گویی – ترغیب اعضا به کتابخوانی- شیوه­های خلاق معرفی کتاب- و...وچاپ درنشریات کانون وشرکت درجشنواره­ها وکسب رتبه؛

     - همکاری درنگارش چند رساله­ی دکتری با عناوین: فرهنگ اصطلاحات نجومی درآثار نظامی (دکتر مظاهر نیکخواه)؛ فرهنگ اصطلاحات واعلام قرآنی درقرون اولیه (دکتراصغررضاپوریان)  و همکاری درنگارش طرح پژوهشی  « تصحیح نسخه خطی»(دکترامیرحسین همتی) و.... .  

* امضا وتایید مجریان طرح / رئیس دستگاه اجرایی –  پژوهشی

      تاریخ:

     نشانی مجریان طرح:

    * خانم محمودی: شهرکرد ، دروازه­ی سامان، خیابان مفتح، پلاک 182

    * خانم ویسی:شهرکرد، خیابان حافظ شمالی، مجتمع مسکونی نسیم، بلوک11، واحد 1132.

 

6. مشخصات شغلی وتحصیلی همکاران اصلی طرح:

نام و

نام خانوادگی

آخرین مدرک تحصیلی

دانشگاه

سال اخذ مدرک

مرتبه علمی

محل اشتغال

عنوان شغل

نوع همکاری در طرح

احمد رحیم­خانی سامانی

فوق لیسانس ادبیات فارسی

آزاد واحد شهرکرد

83

مربی

آموزش و پرورش

چ وب

آموزشکده­ی فنی

چ وب

دبیر

 

مربی

ناظر طرح

علي­رضا  قاسمي

فوق ليسانس زبان انگليسي

آزادواحد خوراسگان

90

مربي

..........

دانشجو

همكاري در گردآوري مطالب لاتين

 

 

موضوعات مربوط به طرح پژوهش

 

 

1.            بیان مسئله :

عصر امروز، عصری است که در آن دانش و اطلاعات از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. دامنه­ی مفاهیم در همه­ی شاخه­های علوم ، بشر را به سوی تخصصی شدن هرچه بیش­تر، پیش برده است. در این میان نقش کتاب به عنوان یک رسانه­ی پرمصرف و استراتژیک ، نقشی مهم و تعیین کننده است. یکی از قالب­های ارائه­ی کتاب به مخاطبان خاص و یا عام، فعالیتی است به نام معرفی کتاب .

معرفی کتاب فرآیندی است که در آن، کتاب­های گزینش شده در چرخه­ی گزینش و انتخاب ، به بهترین شکل ممکن مخاطبان ارائه می­گردند.[1] دراين پژوهش تخصصي، بررسي چيستي و چرايي فعاليت معرفي كتاب مد نظر مي­باشد.

در برخورد با نخستین مسأله­ی این پژوهش، بحث چیستی فعالیت معرفی کتاب است. فعالیتی که متأسفانه به دلیل نزدیکی موضوعی و حوزه­ای با فعالیت­هایی نظیر گزینش و انتخاب کتاب و حتی توزیع و پخش کتاب و از دیگرسو با بحث فروش کتاب، به عنوان یک فعالیت متمایز، چندان مورد توجه قرار نمی­گیرد. بنا بر این لازم است که چیستی فعالیت معرفی کتاب دقیقا مشخص و مرزهای آن با فعالیت­های مشابه و هم­حوزه، دقیقاً  مشخص گردد.

 مسئله­ی بعدی که در این تحقیق به آن پرداخته می شود، مسئله­ی چرایی فعالیت معرفی کتاب  می­باشد. چرایی معرفی کتاب در سطح کلی، در چهار بخش قابل بررسی می باشد:

1.  یکی از شاخص­های فرهنگی که کشورها را در آن به لحاظ فرهنگی می­سنجند، سرانه­ی مطالعه­ی افرادآن کشور است. معرفی کتاب نقشی تعیین­کننده در افزایش سرانه­ی مطالعه­ی افراد و در نتیجه رشد و پیشرفت یک جامعه دارد.

2. معرفی کتاب ، مکمل فرآیند تولید تا مصرف کتاب است. نقش فعالیت معرفی کتاب در این بخش، آن است که کتاب گزینش­شده، در کمترین زمان، با کمترین هزینه و با بهترین شیوه، به مخاطبان ارائه شود. درحقیقت معرفی کتاب چرخه­ی توزیع را تکمیل می­نماید.

3. گزینش و ارائه ی مناسب اطلاعات به مخاطبان از میان انبوه اطلاعات موجوداست. مسئله­ی زمان، روز به روز اهمیت بیش­تری می یابد.اگرانبوه اطلاعات راکنارمدت زمان محدودی که بشر برای آموختن دارد، بگذاریم ؛ لزوم و اهمیت گزینش و معرفی کتاب  بیش­تر و بهترمشخص می شود.

4. لزوم معرفی یافته­های نوین به مخاطبان از دیگر مواردی است که می­توان در بخش چرایی فعالیت معرفی کتاب به آن پرداخت.  

 

 

 

 

2. اهمیت وضرورت انجام پژوهش:

 

در بخش قبلی تا حدودی به این نکته اشاره شد که فعالیت معرفی کتاب در فرآیند و چرخه­ی تولید تا مصرف کتاب[2] به شکلی قابل توجه مغفول مانده و به دلیل نزدیکی محتوایی و حوزه­ای با واحدهایی نظیر انتخاب و گزینش از یک سو و توزیع و فروش از دیگر سو، کمتر مورد توجه قرار گرفته­است. به همین دلیل تشریح وتبیين چیستی و چرایی معرفی کتاب و توجه به تاریخچه­ی آن و هم­چنین شناخت دیدگاه­های فعلی در رابطه با چیستی و چرایی معرفی کتاب و توجه به تفاوت­های ماهوی این فعالیت با فعالیت­های مشابه، بسیار ضروری می­نماید.

از آن جا که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب به نوعی مبنای اکثر فعالیت­ها محسوب می­شود، مطالعه، کتاب، کتابخانه و کتابخوانی، بخش مهمی از هویت این کانون را تشکیل می­دهد. در این حوزه آن­چه تا کنون اجرا شده­است در چهار سطح زیر قابل تمایز و تفکیک بوده­است:

1. معرفی فکر تولیدکنندگان اندیشه یعنی نویسندگان به بخش انتشاراتی کانون؛

2. انجام فرآیند فنی، فیزیکی و هنری تولید کتاب یعنی انتشار آن؛

3. ارسال محصول تولیدشده به مراکز و قراردادن آن در  چرخه­ی فروش؛

4. معرفی کتاب به مصرف­کنندگان یعنی اعضای کانون، مربیان و خواهندگان آن.

     سال­ها است که دراجرای فعالیت­های کانونی نیاز شدیدی به یک بازنگری کلی - به علت برخی آسیب­ها، تغییرات جدی و ضعف­ها- احساس می­شود. اولین اقدام در بازنگری یک فعالیت، توجه به فلسفه­ی اجرای آن است.

توجه به چیستی و چرایی فعالیت معرفی کتاب و نگاهی به تاریخچه­ی آن به منظور شناخت هرچه بهتر ابعاد این فعالیت و تصمیم­گیری، بازنگری و نقد فعالیت واحدهای قبلی آن نظیر: تولید فکر در قالب کتاب توسط نویسندگان، آماده­سازی و انتشار کتاب، انتخاب، پخش، توزیع  و مجموعه­سازی کتاب و نهایتاً مصرف کتاب توسط خواننده ضروری و قابل توجه می­نماید.

با توجه به توضیحات بالا و به طور خلاصه دراین پژوهش ضرورت و اهمیت مسأله از دو جهت زیر قابل بررسی است:

الف. بررسی چیستی فعالیت معرفی کتاب و مرزبندی آن با فعالیت­های مشابه و کشف و شناخت مرزهای مشترک با آن فعالیت­ها.

ب. بررسی چراییِ فعالیت معرفی کتاب و توجه به ضرورت­هایِ آن که قطعاً  از یک سو  با چرایی مطالعه­ و کتاب­خوانی مرتبط است و از دیگر سو، چرایی­های خاص خود را دارد.

 

 

3. اهداف پژوهش:

1. تبیین فلسفه­ی معرفی کتاب با تکیه بر چیستی و چرایی آن ؛

2. تمییز و تفکیک دقیق فعالیت معرفی کتاب از حوزه­های مشابه ؛

3. گردآوری، بررسی و نقد داده­های موجود در حوزه­ی  معرفی کتاب ؛

4 .بررسی استراتژی کانون در رابطه با فعالیت معرفی کتاب  از ابتدا تا اکنون.

5. استفاده از نتایج این تحقیق به عنوان مقدمات نظری پژوهش « فرآیند معرفی کتاب ( روش­ها، نقد و بررسی روش­ها) »[3] ؛

 

 

 

4. پیشینه­ی  موضوع  و طرح مباحث نظری:

 

منابع موجود در حوزه­ی علوم کتابداری و اطلاع رسانی، فلسفه­های مطرح شده در بخش­های مبانی و کلیات علم کتابداری و اطلاع رسانی ، مجموعه­سازی و خدمات عمومی، می­توانند در تبیین چیستی و چرایی فعالیت معرفی کتاب مورد استفاده قرار گیرند. هم­چنین آگاهی ازچیستی و   چرایی­های مطرح شده در  بازاریابی و تبلیغ، از  حوزه­های بازرگانی می­تواند درشناخت بهتر ابعاد فلسفی فعالیت معرفی کتاب ثمربخش باشد.

توجه به بخش­نامه­ها ، بولتن­ها ،جزوات و... که در کانون پرورش فکری در رابطه با معرفی کتاب تهیه شده، در شناخت وکشف چیستی و چرایی این فعالیت به­طور اخص، در کانون،  بسیار راه­گشا خواهد بود.

در نهایت بررسی پژوهش­ها و برنامه­ریزی­های پژوهشگران خارجی و نیز مؤسسات فرهنگی آنان در حوزه­ی فعالیت معرفی کتاب، به عنوان مکمل این پژوهش مد نظر مجریان طرح خواهد بود.

 

5. سئوال­ها یا فرضیه­های پژوهشی (همراه با تعیین متغیرهای پژوهش):

الف. چیستی فعالیت معرفی کتاب، تا کنون به­صورت مجزا و دقیق و به عنوان یک فعالیت جداگانه از واحدهای تولید تا مصرف کتاب، مورد توجه قرار نگرفته است.

ب‌. در چرایی این فعالیت ،منابع موجود در کانون و دیگر مؤسسات فرهنگی به معرفی کتاب به عنوان یک فعالیت ویژه و زیربنایی و البته مجزا توجه نکرده اند و بیش از آن­که به چرایی این فعالیت بپردازند، به چرایی مطالعه­ی کتاب پرداخته­اند.

ج‌. فعاليت هاي انجام شده درخصوص چیستی و چرایی فعالیت معرفی کتاب ، ازگذشته تا به حال چندان عمیق و با پشتوانه نبوده است.

د‌. توجه حوزه­هاي مجموعه­سازي وخدمات مرجع درعلوم كتابداري به مقوله­ي چيستي و چرايي معرفي كتاب مي­تواند درتبيين فلسفه­ي تربيتي فعاليت معرفي كتاب، در مؤسسات فرهنگي و مراكزكانون مورد استفاده قرار بگيرد.

هـ . توجه حوزه­ي تجارت، بازرگاني به مقوله­ی تبليغ و بازاریابی، مي­تواند در تبيين چيستي و چرايي فعاليت معرفي كتاب در مؤسسات فرهنگي و مراكز كانون مورد استفاده قراربگيرد.

 

 

6. داده­ها ی مورد نیاز، روش گردآوری داده­ها و ابزارهای اندازه­گیری:

الف. روش پژوهش و گردآوری داده­ها:

روش تحقیق به صورت متن­پژوهی و کتابخانه­ای است که در آن به توصیف داده­های موجود و بررسی سیرتاریخی آن­ها پرداخته می شود.

 

ب. شیوه های تجزیه وتحلیل و اندازه­گیری داده­ها:

داده­های جمع­آوری شده در این تحقیق، اعم از  نقدها، بررسی­ها­ و اطلاعات جمع­آوری شده، به­ صورت توصیفی دسته بندی و مورد مطالعه، تجزیه و تحلیل قرار خواهندگرفت.

 

 

7. منابع تحقیق:

1. سامانه­ها وپایگاه­های اطلاعاتی معتبر و تخصصی نظیر: بانک اطلاعاتی مدارک علمی ایران   )www.irandoc.ac.ir

2. مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه­ی مرکزی  دانشگاه فردوسی مشهد(www.mu.ac.ir/library)؛

3. منابع حوزه­ی کتابداری و اطلاع رسانی؛

4. منابع حوزه­ی بازرگانی، بازاریابی و تبلیغات؛

5. مجلات تخصصی در حوزه ی کتاب ، اطلاع رسانی و تجارت نظیر: کتاب هفته ، کتاب ماه کودک و نوجوان؛

6. منابع گوناگون داخلی و خارجی که به نوعی با این پژوهش مرتبط باشند.

 

 

 

9. مراحل اجرای تحقیق وزمان بندی آن :

ردیف

مراحل اجرا

تاریخ شروع

تاریخ پایان

1

2

3

4

5

6

7

 

تعیین همکاران طرح  وناظرو تقسیم وظایف

تدوین پروپوزال پژوهش

تصویب طرح و تخصیص بودجه

جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای

بررسی یافته ها ,استنباط و استنتاج  آن­ها

نتیجه گیری از یافته های تحقیق

جمع بندی و تدوین گزارش وتایپ تحقیق

ارائه دفاع از تحقیق و استخراج مقاله از تحقیق

1/7/90

10/7/90

22/7/90

30/7/90

15/8/90

30/8/90

10/7/90

20/7/90

24/7/90

15/8/90

25/8/90

10/9/90

هم­زمان با اتمام کار

  10.اطلاعات هزینه های طرح:

1-10. هزینه کارکنان مورد نیاز:

نام ونام خانوادگی

نوع مسئولیت در طرح

حق الزحمه (ساعتی به ریال)

کل ساعات

کار

میزان دستمزد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع­هزینه کارکنان

 

 

 

 

 

2-10 . هزینه مواد و وسایل مورد نیاز:

لوازم ومواد مصرفی مورد نیاز

تعداد ومقدار

قیمت واحد

قیمت کل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع هزینه وسایل و مواد:

 

 

3-10- هزینه­های مسافرت:

مبدأ

مقصد

تعداد مسافرت

نوع وسیله

تعداد افراد

هزینه به ریال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع هزینه های مسافرت:

 

 

4-10- هزینه­های دیگر:

 

 

 

5-10- جمع کل هزینه­های طرح (اعتبارات درخواستی):

جمع هزینه کارکنان

ریال

جمع هزینه وسایل مورد نیاز و مواد مصرفی

ریال

جمع هزینه مسافرت

ریال

جمع هزینه های دیگر

ریال

جمع کل هزینه ها (اعتبارات درخواستی)

ریال

 

11. تأیید ناظر طرح:

اجرای طرح پژوهشی « چیستی و چرایی فعالیت معرفی کتاب» از نظر این­جانب به عنوان ناظر آن بلامانع است. بدیهی است که دستگاه مربوط پس از توجه به مبالغ مندرج به هزینه­ها در بخش­های مختلف بند 10 و تأمین اعتبارات مربوط، پی­گیری­های آتی را انجام خواهد داد.

                                                                                               احمد رحیم­خانی سامانی

 



1. نباید از نظر دور داشت که فعالیت معرفی کتاب، تفاوت اساسی با  فعالیت­هایی نظیر: گزینش و انتخاب کتاب، مجموعه­ سازی و موارد مشابه آن دارد.

2. چرخه­ی تولید تا مصرف کتاب را می­توان در واحدهای زیر مشاهده­نمود: تولید فکر در قالب کتاب توسط، آماده­سازی و انتشار کتاب، انتخاب، پخش، توزیع  و مجموعه­سازی کتاب، معرفی کتاب، فروش و نهایتاً مصرف کتاب توسط خواننده.

3. بررسی چیستی و چرایی فعالیت معرفی کتاب در حقیقت  مقدمه­ای برای پژوهش مکملی است که در آن به روش­های معرفی کتاب و نیز نقد و بررسی آن­ها می­پردازد و قرار است که بر اساس نتایج آن، کانون­های پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور چرخه­ی تولید تا مصرف کتاب را که تا کنون در بخش « معرفی کتاب» دچار نقص و بی­توجهی بوده، کامل نمایند. بدیهی است که نتایج این پژوهش مورد استفاده­ی مراکز فرهنگی مرتبط با کتاب نیزخواهد بود.

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و یکم مهر 1390ساعت 8:5  توسط کارشناس فرهنگی  |